De BoatController is geschikt voor alle AIS ontvangers en transponders, zelfs voor de budget AIS ontvangers die alleen beschikken over een USB aansluiting.
Met de BoatController wordt de AIS en GPS data draadloos doorgestuurd naar uw smartphone tablet en pc en kan de GPS data naar bijvoorbeeld uw marifoon en stuurautomaat verzonden worden.
Heeft u nog geen AIS kijk dan eens in onze webshop.
AIS Transponder:
Ik adviseer altijd de door mij genaamde USB Groundloop bescherming toe te passen, het grootste voordeel is dat u de NMEA in en uitgang van de BoatController hiervoor niet hoeft te gebruiken, zodat die beschikbaar blijven voor andere toepassingen/ instrumenten.
Hieronder hoe u onze Em trak AIS Transponder aansluit:
1: U verbindt de NMEA in en uitgang van de AIS met de kabeladapter en plaatst de USB stekker in de BoatController

U sluit de bruine draad van de AIS aan op 2 RXD van de kabeladapter.
De witte draad van de AIS op de 3 TXD van de kabeladapter
De Blauwe en Groene draad van de AIS gezamelijk op de 5 GND van de kabeladapter.
2: Schakel de BoatController aan en voer een factory default uit.
3: Er is nu een extra poort aangemaakt in de BoatController, zet de baudrate op 38400.
4: Schakel de transponder aan en de AIS data komt via de BoatController binnen op uw smartphone tablet of pc.
We krijgen veel vragen over de eventuele verplichte AIS voor de binnenvaart
(link naar regelgeving AIS in het bpr)
Pleziervaart kleiner dan 20 meter heeft geen enkele AIS verplichting.
Pleziervaart groter dan 20 mtr hebben voor het bpr de verplichting een Inland klasse A transponder aan te hebben, deze systemen dienen door een gecertificeerd bedrijf geïnstalleerd te worden, voor deze apparatuur en installatie verwijzen wij u door naar Oceansat.
Dat is de meest gestelde vraag bij aanschaf van een AIS transponder klasse B door mijn klanten.
Mijn advies is plaats indien mogelijk de antenne buiten maar als je liever geen GPS antenne buiten wilt plaatsen neem dan wel de externe GPS antenne maar plaats die dan binnen.
Daarom levert Pcnautic nu zowel als bij de Oceansat als Em-trak gratis de externe GPS antenne er bij.
Plaatst u de GPS antenne binnen, controleer dan of u na een half uur minimaal 4 satellieten ontvangt op een waarde boven de 30, zo niet zoek dan een betere positie voor uw GPS antenne!
Uitleg:
Zowel de Em-trak als de Oceansat worden net als vele andere merken (bijvoorbeeld: TreuHeading, Comar, Digital Yacht, enz.) allemaal geproduceerd door SRT.
Deze zijn allemaal voorzien van de zelfde module, de conclusie moet dan zijn dat ze allemaal voorzien zijn van de interne GPS antenne.
Nu kiest em-trak (eigen merk SRT) er voor om de interne GPS antenne niet te vermelden, en Oceansat wel, waarom?
We hebben dus maar even een proefopstelling hier voor het raam gezet met beide configuraties
De schermafdrukken zijn een momentopname maar geven wel een goede algemene indruk, de fluctuaties zijn echter enorm in deze constante omstandigheden, ik kan me voorstellen dat op een slingerend schip in slechte weersomstandigheden de fluctuaties nog groter zijn.

Wij hebben om een indruk te krijgen de 2 transponders voor het raam gelegd in ons kantoor zonder de externe GPS antennes.
Hierboven ziet u het resultaat na +/- 10 minuten.
Vreemd is dat bij +/- een waarde van 25 de Oceansat een groen balkje geeft en de em-trak niet, beide hebben hierboven echter geen fix (positie).
Het lijkt er op dat minimaal 3 satellieten op een minimale waarde van 25 moeten zijn voor een aantal seconden voordat de fix wordt gegeven!

Hierboven:
Na het verplaatsen goed tegen de ruit, krijgt na een tijd de Oceansat met de interne antenne toch een fix, je ziet dat de ontvangst maar net voldoende is, echter doordat hij nu een fix heeft weet hij het vast te houden.
Op de em-trak hebben we nu de externe GPS antenne geplaatst, en deze staat er gewoon naast op de vensterbank niet tegen de ruit, je ziet hier een enorme verbetering van de ontvangst en hij ontvangt ook een SBAS satelliet (oranje balk) voor een betere positie bepaling, je ziet nu 6 satellieten ver buiten de gevarenzone van 25.

Hierboven hebben we nu links de antenne buiten geplaatst, weer een duidelijke verbetering.
Rechts van onder naar boven, zie met de zelfde opstelling in de zelfde omstandigheden de grote verschillen die per seconde sterk variëren.
Nogmaals dit gaat om een enkele test en hoeft niet representatief te zijn voor de omstandigheden aan boord, het beste kunt u zelf de ontvangst controleren bij u aan boord.
Iedereen is momenteel wel bekend met de term GPS, eigenlijk praat je dan over het Amerikaanse NAVSTAR Global Positioning System.
Tegenwoordig is ook het Russische GLONASS systeem operationeel, QZSS (Japan) is gedeeltelijk actief (werkt nu GNSS ondersteunend), Europa is bezig met Galileo, China met BeiDou en India met IRNSS.
Update: Sinds zomer 2016 is Galileo in Europa ook actief, wij kunnen onze Navilock U-Blox 8 GNSS (GPS) updaten zodat gelijktijdig de GPS, Glonass en Galileo satellieten worden ontvangen. Alle GPS en GNSS ontvangers voorzien van een PS2 connector kunnen direct op de PS2 connector van de BoatController worden aangesloten. Vraag ons naar de mogelijkheden.
GNSS (global navigation satellite system) is de algemene naam voor deze verschillende systemen.
Een GNSS ontvanger kan afhankelijk van de uitvoering en instellingen de signalen ontvangen van deze verschillende systemen.
Een goede GNSS ontvanger ontvangt in Europe tegelijk zowel de signalen van het GPS als het Glonass systeem hierdoor wordt de plaatsbepaling accurater vooral in het Noordelijk deel van Europa wordt duidelijk beter uw positie bepaald.
Voorbeeld:

Hierboven een voorbeeld van onze ontvangst in Losser links alleen de satellieten met GPS en rechts de satellieten van GPS en GLONASS.
Belangrijk hierbij is dat de GNSS ontvanger moet beschikken over minimaal 2 ontvangers en 2 antenne delen om minimaal de 2 verschillende systemen tegelijk te kunnen ontvangen.
Daarnaast is het voor u zeer belangrijk te weten hoe de GNSS ontvanger is geconfigureerd en welke systemen ondersteund worden.
Helaas blijkt over het algemeen dat de opgegeven specificaties bij de leveranciers bestaan uit de mogelijkheden die de chipset biedt, maar niet de daadwerkelijke configuratie.
De U-blox 8 GNSS ontvangers van Pcnautic zijn voorzien van 2 ontvangers met 2 antenne delen.
Uitgebreide informatie kunt u o.a. vinden op Wikipedia.
SBAS (Satellite-based augmentation systems) is een correctie voor de atmosferische omstandigheden, hierdoor wordt uw positie met uw GPS of GNSS nauwkeuriger.
U bent misschien al wel bekend met EGNOS (Europees) en of WAAS (Amerikaans) maar er is nu ook GAGAN (India) en MSAS (Japan) ondertussen zijn landen als China ook bezig de verwachting is dan ook dat de systemen langzaam zullen uitbreiden tot werelddekking.
Met de functie SBAS heeft u de ter plekke beschikking over al deze verschillende systemen.
Meer informatie vindt u oa. bij: Esa

